torsdag 10 september 2009

Recept 66. Cigarett-piroger!



Här har lagats och smakats - det blev en sorts fetaost piroger. I hemlandet kallar vi dessa "Cigarett piroger" just för formen! Enligt originalreceptet ska dessa friteras som pommes i olja - smakar himmelskt! Men jag drog till med en nyttigare variant och gräddade dem därför i ugnen istället...helt OK det med!

Du behöver:
1 litet paket fetaost
1 lök

knippe persilja
chilikrydda
(solrosfrön, olja)
filodeg (ej smördeg)!

Börja med att smula ned fetaosten i en bunke, hacka därefter löken samt persiljan i pyttebitar! Rör om alltsammans och tillsätt chilikrydda efter smak! (Några droppar olja fyller ut smaken mera). Jag tillsatte även solrosfrön i min fyllning - I like it better that way!

Filodeg brukar vara ganska stora i formen (om du inte köpt de trekantiga) därför kan du dela in den utkavlade degen i 3 längder. Fyll med fetaoströran i nedersta kanten av degen och rulla!

Pensla dina verk med en äggula, grädda i ugnen på 175 grader. När pirogerna fått en fin gyllenbrun färg är de klara!

Ät medan de är varma och njut med en kopp te till!

...Laga den med kääärlek!

6 kommentarer:

Carro sa...

Detta lät ju jätte smarrigt!
Ha en finfin helg! :)

Birgitta Höglund's Mat sa...

Hej. Det är riktigt gott med Cigara börek, tror det stavas så i Turkiet, där jag tillbringat stor del av vintrarna i 6 år nu. Har tyvärr inte lyckats lära mig turkiska än.. Men jag kan handla på marknaden utan problem. Lagar mycket gott när vi är där ;) Ha det bra./ Birgitta

dennisMat sa...

Låter mycket gott!

Anonym sa...

maste kolla:)

Emma sa...

Ska nog testa dessa nästa gång jag gör piroger, som omväxling!

Emma sa...

Ska nog testa dessa nästa gång jag gör piroger, som omväxling!

Bloggtoppen.se
BloggRegistret.se