söndag 21 september 2008

Recept 49. Tomatsoppa!

Hösten är på väg och har redan gjort entré i min vardag - fint med höstens alla färger men vad gör man åt förkylning, halsont och grått väder? Finns inte mycket att göra åt naturens gång mina vänner - men en soppa är inte illa! Tänkte dela med mig av ett superenkelt recept på en lyckad tomatsoppa...enjoy! :)

Du behöver
1 msk olja
1 msk vetemjöl
1 msk tomatpuré
3 tomater
2,5 dl vatten
1 dl grädde
salt och peppar


Värm oljan och sedan tillsätter du vetemjölet som redning till soppan! Tillsätt även tomatpurén.

Riv tomaterna och koka alltsammans i ca 5 min - därefter tillsätter du grädden samt vattnet och låter allt koka ytterligare! Salta och peppra efter smak och toppa även med riven ost på slutet!

Häll upp i en liten skål och bre en macka till - super i höstmörkret eller hur?! :)

PS: Ni vet väl att tomater innehåller jättemycket C-vitamin som håller förkylningen i styr?!

...Laga den med kääärlek!

5 kommentarer:

Anonym sa...

åh vilken god soppa! =)

Anonym sa...

lägg upp recept på mercimek corbasi och ezo gelin :)

anna wintour sa...

kan du göra icli köfte?
jag kan göra den och mina är väldigt kännda dessutom för att vara extremt goda.

anna wintour sa...

hur får man in musik i bloggen som du har gjort?

Bara en liten pärla sa...

Helloo!

Bra tips där med linssoppan - ska lägga upp den om ett par dagar - blir för mycke soppa på direkten annars :)

Anna: Icli köfte (köttfärsfylld couscous) är tyvärr inte min starkaste sida :( ...har visserligen aldrig försökt men det verkar svårt när mamma lagar iaf :)
Däremot är rätten det absolut gooodaste som finns...tycker synd om de som inte smakat :P

Musiken på bloggen kan du lägga till på din egen blogg genom att klicka dig fram i min musikruta nere till vänster i presentationsmenyn här på bloggen - sidan är rätt så simpel att fårstå så förklaringen från mej e nog lättast så :)

Din blogg är underbara förresten...men du länkar inte till mej ju haha :P

Kraam på er alla //Miss-soni

Bloggtoppen.se
BloggRegistret.se