torsdag 4 december 2008

Recept 55. Mjuk Pepparkaka

Visst har vi väl alla hört att Pepparkakor gör barn snälla?! Men vet vi egentligen vad som menas med denna koppling? För man kan väl lika väl bli snäll av att knapra på morötter...eller? =)
Nää...riktigt så är det ju inte - för pepparkakan har faktist en sann historia bakom sig! Kryddorna i pepparkakor har en välgörande effekt i magen. Om magen är glad blir du glad - och snäll! Så ät mycket pepparkakor helt enkelt! Här har ni mitt tips på en mjuk sådan! =)

Du behöver
200 g smör
3 ägg
3 1/2 dl socker
2 1/4 dl gräddfil
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk ingefära
1 påse pepparkaksdryddor (säljs i färdigblandad förpackning)

Vispa äggen - därefter tillsätter du sockret under omrörning i äggsmeten - tills det blir vitt och pösigt! Tillsätt gräddfil och smält smör i äggsmeten -rör om rejält!
Jag gillar att sikta torringredienserna - då blir det finare och mjukare kaka! När du siktat torringredienserna så rör du ner det under ständig omrörning i äggsmeten!

Ta fram en fin lagom stor form - som du smörjer och siktar med ströbröd över! Grädda i ugnen i 175 grader i ca 50-55 min! Känn efter med en liten tandsticka när du tror att kakan är klar (men öppna inte ugnen i onödan - risken är att det pyser ut luft och du får en platt pepparkaka)!

Grattis du är nu klar med ditt verk! Toppa gärna kakan med florsocker (Tips: Klipp ut en stjärna som du sedan använder som siluett när du strör över florsockret)!

Servera med glögg eller klassisk te - Njut!

...Laga den med kääärlek!

PS: Bild laddas upp senare...måste baka först! =)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Din kurdiska bonde, du har så dåliga recept, använd din fantasi lite bättre fan!

Anonym sa...

Du har faktiskt dåliga recept!

G.M

Bara en liten pärla sa...

Vill härmed introducera 2 aktiva läsare på min blogg - den ene är Anonym och den andre är G.M!

Vet ej vilka dessa 2 personer är - eller 1 person kanske..?! Nåja - huvudsaken är att de är så insatta i min blogg att de skriver till mig med 1 min mellanrum och tipsar om att jag borde ha bättre recept här på bloggen! =)

Nååå mina vänner - vad klarar ni er inte utan?! =)

Tack för besöker - välkommen åter!

Anonym sa...

G.M. kommenterar negativt på supermammis blogg också - verkar må lite dåligt och måste då hacka på andra. Och vad är det för fel på kurdiska bönder egentligen? Fast där tog du fel i sak, G.M. Miss Soni är svensk student just nu!

Bara en liten pärla sa...

hahah bra svarat anonym nr 2 :) En sak e säker iaf - min blogg e så tråkig att negativa besökare återkommer till den! Motsägelsefullt egentligen haha

Anonym sa...

Snälla ni...vem klarar inte av at kopiera recept på nätet och skryta om att man är en "duktig flicka"?...måste vara ansträngande för fingertopparna Soni hanim. Nä jag mår inte dåligt riktigt, men har mina åsikter...so what??? Svensk student? hehhehe...okiii

G.M

Bara en liten pärla sa...

Till G.M:
Kopierar jag recept? haha - har inte påstått att mina recept är unika precis - men att jag kopierar dom är ingen sanning! Jag tipsar om det jag känner till inte mer än så!

Har talang och slit i fingertopparna när det gäller bloggandet - det är vi många som är överrens om kära du - skulle nästan säga att du är en av oss då du tar till dig av min blogg om så negativt så ligger den nånstans i din vardag!

Som alltid - välkommen åter! ;)

Bloggtoppen.se
BloggRegistret.se